Het is even omschakelen en wennen voor iedereen; zowel docenten als leerlingen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je van lesgeven op afstand een succes maakt en dat iedereen er ook plezier aan beleeft? Hieronder vijf tips die je hierbij kunnen helpen:

1. Behapbare info
Bij het beschikbaar stellen van lesmateriaal is het van belang dat je de vragen en informatie voor de leerlingen of studenten zo kort en concreet mogelijk houdt. De doelstelling van de oefening moet meteen duidelijk zijn. Ook moeten leerlingen weten welke vaardigheden ze oefenen en hoe deze aansluit op het lesmateriaal. Leg alle stappen uit die nodig zijn om de leerdoelen te behalen en omschrijf deze zo logisch mogelijk. Het is ook goed om de lessen te variëren: een informatief filmpje of een PowerPoint zorgen voor een welkome afwisseling voor je leerlingen/studenten.

2. Doe het met plezier
Probeer het digitaal lesgeven met zoveel mogelijk plezier te doen. Dit kun je doen door humor toe te passen. Je kunt ook een hoofdpersonage, zoals een avatar, introduceren die de opdrachten uitlegt, tips geeft en zelfs een onderdeel vormt van de begeleidende tekst. Maak van de opdracht een verhaal: emotie is een belangrijke motivator voor leerlingen/studenten.

3. Samen uit, samen thuis
Het lastige van op afstand lesgeven is het behouden van het groepsgevoel. Dit kun je voorkomen door discussie en groepswerk tussen leerlingen/studenten aan te moedigen. Laat de leerlingen/studenten samenwerken aan opdrachten, vraag ze te overleggen over vragen en indien mogelijk: schakel een chatfunctie in. Of gebruik de Whatsapp-groep eens voor iets anders dan memes en stickers. Zo kunnen leerlingen/studenten individueel vanuit huiswerken en stimuleer je toch het groepsgevoel.

4. Herhaling is de kracht van de boodschap
Iedereen weet dat het herhalen van leerstof belangrijk is om te voorkomen dat leerlingen/studenten deze vergeten. Ook met lesgeven op afstand kun je de les beginnen door de vorige les te herhalen. Zorg ervoor dat de opdrachten elkaar logisch opvolgen en samen een onderdeel vormen van je overkoepelende doelstelling.

5. Gamification
Zo’n digitale leeromgeving is een uitgelezen kans om Gamification in je lessen te introduceren. Het is een goed middel om leerlingen uit te dagen. Het stimuleert het probleemoplossend vermogen van de leerlingen/studenten en leert hen in teamverband te communiceren en samenwerken. Game-based learning voor het voortgezet onderwijs is al verkrijgbaar in de vorm van Snappet (sinds kort ook beschikbaar voor het vo), Seppo, Muiswerk en ClassDojo. Dit zijn alle vier digitale leeromgevingen die lesstof omzetten naar spel.