Esther Yentl Hijmans is docent Beeldende kunst, Theater en Communicatie en Spel bij Alfa-college. Daarnaast is ze coach en studieloopbaanbegeleider. “Zeker bij de praktijkgerichte vakken die ik geef, vraagt deze situatie om een compleet andere aanpak”, vertelt Esther. “Zo geef ik bijvoorbeeld videolessen met opdrachten die studenten ook thuis kunnen doen. Ik kan ze natuurlijk niet vragen om hout te bewerken of om met gips te werken, deze materialen heeft niet iedereen standaard in huis. Dus leer ik ze bijvoorbeeld hoe ze foto’s en video’s kunnen bewerken. Dit kan met verschillende apps en ze kunnen hiervoor een telefoon gebruiken, die heeft iedere student.”

Positief verrast
Esther wordt ook regelmatig positief verrast door studenten. “Zo kreeg ik laatst een berichtje van een student die zichzelf had leren haken. Iets wat veel tijd kost om te leren, maar ze zeker kan gebruiken in haar latere werk in de ouderen zorg. Dat doet me goed om te zien! Ze maken er echt het beste van. Een andere student had perspectief tekenen weer opgepakt en weer een ander was aan het werk met sjablonen.” Ook de theateroefeningen vragen om een andere aanpak. Esther: “Bij één van de normale lessen moeten studenten een ontwerp maken van een persoon; deze moeten ze dan aankleden met kleding uit de kostuumkast. Dit kan nu natuurlijk niet. Dus heb ik de opdracht omgebouwd naar de ‘Flip the switch-challenge’ op Tiktok. Het idee is dat de persoon in beeld switched naar een ander personage, in kleding, houding, make-up, enzovoort.”

Dagindeling
De dagindeling van Esther ziet er nu compleet anders uit dan voor de crisis. “Normaal gesproken start ik mijn dag altijd in de sportschool, maar dat kan nu natuurlijk niet meer”, vertelt Esther. “Ik merk dat ik sowieso veel meer zit dan normaal. Tijdens een gewone werkdag op school haal ik met gemak 10.000 stappen; ik loop heen en weer door het gebouw en door de klas. Nu zit ik een groot deel van de dag. Daarnaast merk ik dat ik ervoor moet waken dat privé en werk niet teveel door elkaar moeten gaan lopen. De eerste paar weken mochten studenten me ook gewoon buiten schooltijd bellen, maar nu doe ik dat niet meer.” 

Digitalisering
“In deze crisisperiode zie ik dat de digitalisering binnen het onderwijs een enorme vlucht neemt”, zegt Esther. Deze digitalisering brengt ook goede ontwikkelingen met zich mee. We laten met z’n allen zien dat afstandsonderwijs tot op zekere hoogte wel degelijk mogelijk is. Ik zie ook dat het voor sommige studenten goed werkt. Zo ervaren ze Teams als erg overzichtelijk, scheelt het ze veel reistijd en werken ze veel efficiënter dan in een volle klas. Ik zie ook dat de rolverdeling in de klas verandert: de meer extraverte studenten verliezen hun podium en de introverte studenten lijken wat meer tot hun recht te komen. Ik mis vooral het persoonlijk contact en dat is wat in mijn ogen digitaal onderwijs het meest mist. Ik kan mijn studenten niet aankijken. Ik vind het daardoor veel lastiger om in te schatten wat er speelt en hoe ze in hun vel zitten.” 

Sociale elementen
Om toch goed contact met studenten te houden, probeert Esther sociale elementen toe te voegen naast de gewone lessen. “Zo organiseer ik regelmatig ‘digitaal theedrinken’, even zitten en kletsen met elkaar over dingen die niks met school te maken hebben. Daarnaast heb ik voor mijn studenten twee verschillende WhatsApp groepen aangemaakt: een school gerelateerde en een sociale groep. In deze laatste bespreken we de alledaagse dingen: hoe is het met je huisdier, wat ga je dit weekend doen? Dit levert ook mooie gesprekken op. Wat mij opvalt is dat ik zowel bij studenten als docenten erg veel inzet zie. We proberen er met zijn allen het beste van te maken en die ‘irritante mobiele telefoon’, de tablet of de laptop, die ik soms in de lessen zo verafschuwde; ik ben blij dat ze die hebben; want zo kunnen we toch met elkaar in contact staan.”