Johan Klabou is docent wiskunde aan het Esdal College in Emmen. Ondanks dat hij niet echt voorbereid was op het lesgeven op afstand, merkte hij dat de omslag toch relatief soepel verliep. “Het voordeel is dat we bij ons al sinds een jaar of 6 werken met een Chromebook”, vertelt Johan. “Dus een virtueel klaslokaal in Google Classroom was niet echt nieuw. Alleen werd de noodzaak opeens groter. Ik merk wel dat er veel verschil zit in de behoeftes per vak. Het maakt natuurlijk wel uit of je een taal geeft, waarbij je veel audio kunt gebruiken of dat je een exact vak geeft, zoals ik.” 

Instructievideo’s op eigen YouTube
Johan: “Bij wiskunde moet je veel uitleggen en moet je de leerlingen stap voor stap meenemen in het denkproces. Dit probeer ik op verschillende manieren aan te bieden; zo geef ik uitleg via Google Classroom, maar ik deel ook documenten waarin ik dingen uitleg. Daarnaast zet ik instructievideo’s op mijn eigen YouTube-kanaal, KlabouCoaching. Het voordeel hiervan is dat leerlingen even terug kunnen spoelen, de uitleg stil kunnen zetten en weer terug kunnen kijken.” 

Zoveel mogelijk structuur
“Daarnaast proberen we de leerlingen zoveel mogelijk structuur te geven”, vertelt Johan. “Zo hanteren we een lesrooster waarin we op vaste tijden videolessen geven. Voor de onderbouw is dit verplicht, voor de bovenbouw is dit naar behoefte. Ik geef nu niet meer per klas les, maar per leerjaar. Dit betekent dat ik soms wel 80 leerlingen heb die een les volgen. Dan is het wel belangrijk om goede afspraken te maken, dus geluid uit en beperkt chatten, anders is het niet te doen.” 

Vertrouwen in leerlingen
Johan merkt dat vertrouwen hebben in leerlingen nu belangrijker is dan ooit. “Normaal gesproken heb je de leerlingen in je les en hoor of zie je wel of ze dingen snappen of niet. Nu is deze controle veel lastiger”, zegt Johan. “Snappen ze het wel? En hebben ze de les überhaupt gevolgd? En misschien zijn ze wel aanwezig, maar doen ze helemaal niet mee. Daar heb ik nu veel minder zicht op. Dit betekent ook dat ik een beroep moet doen op hun eigen verantwoordelijkheid en op die van hun ouders.” 

Leerling maakt opnames
De vraag hoe om te gaan met digitaal toetsen wordt nu ook steeds actueler. Zeker nu de centrale examens voor de eindexamenleerlingen niet doorgaan. Johan: “We zijn met een werkgroep aan het kijken hoe we gaan toetsen. Op dit moment denken we eraan om achter de leerling hun eigen mobiele telefoon te plaatsen die opnames maakt. De leerling zit achter zijn/haar Chromebook, dus deze maakt van de voorzijde opnames. Een docent kan op deze manier 11 à 12 leerlingen in de gaten houden. Per toets maken we heldere afspraken: de toets duurt bijvoorbeeld 30 of 60 minuten, leerlingen hebben maximaal 2 minuten om de toets in te leveren, etc. Deze aanpak zijn we momenteel al aan het testen onder docenten.” 

Mix van traditioneel en online onderwijs
Johan denkt niet dat door deze situatie de traditionele vorm van onderwijs geven zal verdwijnen. “Maar we boeken zeker vooruitgang in de digitalisering”, zegt Johan. “Ik kan me voorstellen dat we straks een soort mix zullen aanbieden. Alles alleen online zal het niet worden. Leerlingen en docenten hebben de verbinding nodig met elkaar. Daarnaast mis je op die manier de sociale contacten. Deze zijn zeker voor deze doelgroep erg belangrijk. Ik denk wel dat het wat doet met de kwaliteit van onderwijs: we worden nu gedwongen om heel goed na te denken over hoe je de instructie aanbiedt, wat is het doel, hoe omschrijf je dit? Ik geloof zeker dat dit de kwaliteit ten goede komt!”