Karin Visser is docent Dierverzorging bij Terra MBO in Groningen. Op het moment van het interview zit ze nog middenin een online les. “Ik probeerde twee klassen tegelijk toe te voegen aan mijn les in Teams, maar helaas ging dat even mis”, vertelt Karin. “Met het lesgeven op afstand moet je sowieso niet te bang zijn om dingen fout te doen, je moet die techniek toch onder de knie krijgen.”

Praktijk lastig bij lesgeven op afstand
Karin geeft les aan studenten niveau 2 van de opleiding dierverzorging. Daarnaast verzorgt ze lessen ‘Schaap’ voor studenten van de opleiding Paraveterinair. Karin: “Vooral de niveau 2 studenten hebben veel praktijk, dus dat is af en toe best lastig als je op afstand moet lesgeven.” Karin geeft haar lessen via Teams. “Ik laat dan gewoon een PowerPointpresentatie zien, net als in gewone lessen”, vertelt Karin. “Deze loop ik door met de studenten, zij kunnen vragen stellen en vervolgens krijgen ze naar aanleiding hiervan opdrachten mee. Eerder zei ik dan: ‘Ik zie jullie over 20 minuten terug met de opdrachten’, maar hier ben ik toch maar vanaf gestapt. Ik laat ze de opdrachten de week erna inleveren, dat werkt toch beter.” 

Doorgaan met online lesgeven
“Op het moment dat duidelijk werd dat we onze lessen online moesten gaan geven, ben ik er vol ingedoken”, vertelt Karin. “Ik ben meteen gaan uitvogelen hoe dat dan werkt met Teams. Daar heb ik nu wel flink profijt van, ik heb de instructies van onze ICT-er vaak niet eens nodig. We waren nog niet zo heel ver binnen Terra met online lesgeven. We hadden een start gemaakt met werken in Teams, maar de meeste docenten, en ik ook, zagen de noodzaak niet, dus we schoven dit voor ons uit. Nu is die noodzaak er wel en dus doet iedereen het ook. Ik denk ook zeker dat ik na deze crisis voor een deel door blijf gaan met online lesgeven, ik merk echt dat het mij en de studenten veel oplevert. Zo scheelt het de studenten reistijd, kunnen ze zich vaak beter concentreren doordat ze niet afgeleid worden door medestudenten. Het gaat allemaal iets sneller.” 

Toetsen wordt spannend
“Ik vraag me wel af hoe we dit straks gaan doen met het toetsen van de stof. Binnen Terra is al wel een groepje bezig met digitaal toetsen, maar dat wordt best spannend”, zegt Karin. “Mijn niveau 2 studenten zitten allemaal in het laatste jaar, dus zij moeten dit jaar sowieso hun opleiding afronden. Gelukkig loopt ongeveer een kwart nog gewoon stage; op een melkveehouderij of in een dierenspeciaalzaak, hier kunnen ze prima die 1,5 meter afstand in acht nemen. Dus de proeves voor deze studenten kunnen gewoon op hun stageplek plaatsvinden. De studenten die geen stagelopen, kunnen hun proeve op school doen, hier hebben we ook een eigen dierenverblijf.” 

Leren van fouten
Over de vraag waar ze precies tegenaan loopt als het gaat om lesgeven op afstand moet Karin even nadenken. “Ik denk toch vooral dat er op dit moment minder collegiaal contact is”, zegt Karin. “Natuurlijk overleggen we wel, maar hiervoor moet je echt iemand bellen ofzo. Het even tussendoor in de wandelgangen overleggen over een student of iets waar je mee zit, dat ontbreekt nu. De tip die ik andere docenten zou willen meegeven, is: durf dingen uit te proberen en wees niet te bang dat dingen fout gaan. Tuurlijk werkt de techniek niet altijd mee of pakken dingen soms anders uit dan je van tevoren bedenkt, maar uiteindelijk komt het allemaal goed en leer je er ook nog eens heel veel van!”