Wouter Bal is teamleider en docent Natuurkunde voor eindexamenleerlingen op het Esdal College in Klazienaveen. “Wat mij vooral zo verbaasde, is dat iedereen zo veerkrachtig bleek te zijn”, vertelt Wouter. “Op het moment dat duidelijk werd dat dit een langdurige kwestie zou worden, hadden we het online lesgeven in no-time in de benen. We zijn nu bezig met het afronden van de schoolexamens, dit doen we via Quayne. Deze tool om online toetsen af te nemen, werkt heel goed. Daarnaast zijn we, ook via Quayne, toetsen aan het inrichten voor de derde klas.” 

Google Meet & Magister
“We hebben eigenlijk meteen de lijnen naar de leerlingen heel duidelijk uitgezet: de instructies gaan via Google Meet, de lesstof wordt klaargezet in Magister”, vertelt Wouter. “Ook de communicatie naar de ouders verloopt via Magister. Dit werkt prima. We merkten dat er veel verschillende communicatielijnen ontstonden vanuit docenten richting ouders en dat werd vrij onoverzichtelijk, daarom werken we nu op deze manier.” Dat het voorbereiden van lessen heel anders is dan normaal, merkt Wouter ook. “Ik ben nu veel meer aan het doceren dan eerder. Er is gewoon minder ruimte voor interactie. Ik neem de zaken met mijn leerlingen door en zet ze vervolgens aan het werk. En dat je voor zo’n Chromebook zit, helpt ook niet echt. Gelukkig is de drempel om vragen te stellen via de mail erg laag, dat had ik niet verwacht!” 

Qloud
Wouter: “Ik ben begonnen met een old school krijtbord waarop ik zaken stap voor stap uitlegde, dit filmde ik dan. Nu werk ik met Qloud, een soort online whiteboard. Het scherm kan ik dan tijdens mijn instructies delen met de leerlingen. Instructies doen we sowieso via Google Meet, Classroom en Lessonup. De leerlingen reageren over het algemeen erg positief over het lesgeven op afstand. We communiceren ook heel veel, er worden regelmatig updates verstuurd.” Naast de theorievakken, krijgen leerlingen vmbo-bb en kb normaal gesproken ook veel praktijkvakken. “Dit proberen we zoveel mogelijk door te laten gaan”, vertelt Wouter. “De leerlingen kunnen gelukkig thuis koken, bakken of schoonmaken. We vragen ze om hier een verslagje van te maken en er een van foto te mailen.” 

80% toetsen digitaal
Wouter is duidelijk een voorstander van de digitalisering in het onderwijs. “Wat ik alleen wel eens mis is duidelijkheid omtrent de regels die gaan gelden. Bijvoorbeeld de richtlijnen rondom de examens, wanneer is iemand geslaagd of gezakt. Hier wacht ik echt op”, licht Wouter toe. “Rondom examinering merk ik dat mensen echt oplossingsgericht zijn. Er wordt gekeken naar wat er, binnen bepaalde kaders, allemaal mogelijk is. Zo zijn 80% van onze toetsen straks digitaal, eerder was dit 5%. Hier zitten ook veel voordelen aan: je kunt de voortgang tussendoor makkelijker in de gaten houden, het scheelt heel veel correctiewerk en voorbereiding voor wat betreft printen.”

Saamhorigheid
“Ik vind het echt bewonderingswaardig om te zien hoe hoog de veranderbereidheid en saamhorigheid is. Niet alleen binnen het onderwijs, maar binnen heel veel sectoren”, zegt Wouter. “ Iedereen zet z’n schouders eronder, we doen dit echt met z’n allen. Ik heb er ook vertrouwen in dat we dit weer met z’n allen te boven komen.”