Tien suggesties voor valide toetsen op afstand en online. 

  1. Gooi meerkeuzevragen om

Gooi vragen, antwoorden en volgorde van meerkeuzenvragen door elkaar. Zo kunnen leerlingen ze niet snel doorsturen.

  1. Gebruik open vragen

Stel open vragen die een beroep doen op hogere denkvaardigheden. Dit maakt spieken minder makkelijk. Heb je hierbij hulp nodig? Denk dan aan de taxonomie van Bloom of RTTI. 

  1. Maak kleine toetsgroepen 

Een klas van 30 leerlingen is lastiger te controleren dan een groep van 15. Splits de klas op in kleine toetsgroepen.

  1. Bepaal vaste tijden 

Kies een gezamenlijke start- en eindtijd en een maximaal aantal seconden (±15 sec.) per vraag. Zo begint iedereen tegelijk en is er weinig tijd om antwoorden en vragen door te spelen. Toets leerlingen die meer tijd hebben (bijv. dyslectie) apart met een andere versie van de toets.

  1. Maak meerdere versies 

Maak een toets van hetzelfde niveau, maar met andere vragen. Deze kun je inzetten op verschillende toetsmomenten en voor verschillende klassen.   

  1. Check de toets-omgeving

Bekijk de ruimte van de leerling met de camera van de laptop. Dit is vooral mogelijk in één-op-één toetsen, bijvoorbeeld voor het schoolexamen en toetsen uit het PTA.

  1. Kies de juiste vorm 

Geef bijvoorbeeld opdracht voor het schrijven van een betoog of een creatieve praktijkopdracht. Let er hierbij wel op dat de validiteit nog in takt blijft. Dit betekent: meet je nog steeds hetzelfde? Meet je wat je wilt meten? In het voorbeeld van het betoog meet je ook ‘schrijfvaardigheid’, dit zou in de beoordeling niet (te) zichtbaar moeten worden.

  1. Vraag om hardop denkprotocollen

Hardop denkprotocollen kun je vooral gebruiken bij wiskunde; laat leerlingen hardop hun proces – stap voor stap – uitleggen. Zo weet je of leerlingen de verschillende stappen in een som goed doorlopen. Dit kun je summatief beoordelen met bijvoorbeeld een rubric.  

  1. Gebruik Rubrics

Hoewel rubrics vaak aan formatieve toetsen worden toegeschreven, kun je rubrics ook gebruiken bij het summatief beoordelen van leerlingen. Bepaal welke elementen er getoetst werden in de ‘oude’ summatieve toets en neem deze elementen mee in de rubric. Bijvoorbeeld door punten toe te kennen die uitmonden in een cijfer. 

  1. Combineer de tips

Combineer de tips waar mogelijk; zo zijn je summatieve toetsen het meest valide, op afstand en online.